• گزارش  اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    گزارش اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    فرش دستباف به عنوان اصیل ترین و ریشه دار ترین هنر ملی ایرانیان همواره جایگاه ویژه ای در میان جهانیان داشته است

    « ادامه مطلب »

  • بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران برگزار شد

    « ادامه مطلب »

  • نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی در ایران همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود

    « ادامه مطلب »

کرمانشاه سالانه نزدیک به یکصد هزار مترمربع فرش دستباف در کرمانشاه تولید شده که بخشی از آن نیز راهی بازارهای جهانی می‌شود، نزدیک به ۳۵ هزار بافنده در کرمانشاه فعالیت دارند و فرش سنقر و گلیم هرسین در جهان شهره است و همه اینها بخشی از ظرفیت‌های کرمانشاه در حوزه فرش و گلیم است.

 به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران به نقل ازایسنا،از سوی دیگر پشم کرمانشاه یکی از مرغوب‌ترین پشم‌های کشور از نظر طول الیاف است و از همین رو نخی که از آن به دست می‌آید کیفیت بسیار بالایی دارد، اما با وجود قدمت تاریخی فرش و فعالیت هزاران نفر در این عرصه، آنطور که باید زنجیره پشم تا فرش در سال‌های گذشته در کرمانشاه تکمیل نشده بود.

موضوعی که باعث شد بنا به ادعای فعالین این عرصه حتی در برخی مقاطع زمانی تا ۹۵ درصد پشم تولیدی از کرمانشاه خارج و به استان‌ها و حتی کشورهای دیگر برود و ارزش افزوده این محصول عاید مناطق دیگر شود.

ظرفیت‌های عظیم حوزه پشم و فرش کرمانشاه، نرخ بالای بیکاری استان و اشتغالزایی که زنجیره فرش می‌تواند داشته باشد، باعث شد طی چند سال اخیر تکمیل زنجیره پشم تا فرش مورد توجه جدی قرار بگیرد و اقداماتی برای تکمیل این زنجیره انجام شود.

حالا به گفته معاون بازرگانی و توسعه تجارت خارجی اداره صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه اگرچه هنوز هم جای کار زیادی در عرصه فرآوری پشم، رنگرزی و ... در کرمانشاه وجود دارد، اما می‌توان گفت زنجیره پشم تا فرش تا حدودی در کرمانشاه شکل گرفته و در حال تکمیل شدن است.

احسان باقرخانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اقداماتی که برای تکمیل زنجیره پشم تا فرش در استان انجام شده، راه‌اندازی یک واحد فرآوری پشم را از مهمترین این اقدامات برشمرد و افزود: هم اکنون بعد از استحصال پشم و تفکیک آن هم بر اساس پشم بز،گوسفند و... و هم بر اساس طیف رنگی که دارد، این پشم‌ها بسته بندی شده و راهی واحد فرآوری می‌شود.

وی ادامه داد: در این واحد پشم به نوعی نخ ضخیم به نام "تاپس" تبدیل شده و در نهایت این تاپس توسط ریسندگان سنتی و دستی و در برخی موارد توسط دستگاهی که نخی نزدیک به نخ دست ریس تولید می‌کند، برای بافت فرش آماده می‌شود.

معاون بازرگانی اداره کل صمت استان کرمانشاه مرحله بعدی را رنگ‌رزی اعلام کرد که در واحدی که اخیرا در اسلام آبادغرب راه‌اندازی شده، صورت می‌گیرد.

باقرخانی اضافه کرد: در مرحله نقشه نیز خوشبختانه نقشه‌های استان با توجه به تغییراتی که در سلیقه فرش مشتریان و بازارهای داخلی و جهانی ایجاد شده به روزآوری شده و اکنون نقشه‌های خوب و به روزی در اختیار بافندگان است و در نهایت نیز فرش توسط بافندگان و در کارگاه‌های متمرکز و نیمه متمرکز متعددی که در استان وجود دارد، بافته می‌شود.

وی با بیان اینکه حتی در زمینه مرمت و رفوی فرش نیز آموزش‌های خوبی در استان ارائه شده، افزود: افرادی هستند که در این بخش نیز در کرمانشاه کار می‌کنند.

معاون بازرگانی اداره کل صمت استان کرمانشاه معتقد است، با وجود همه این اقدامات هنوز هم نیاز به ایجاد واحدهایی در بخش فرآوری پشم، رنگرزی و ... در استان هست تا این زنجیره کامل‌تر شود.

باقرخانی با اشاره به استحصال نزدیک به سه تا چهار هزار تن پشم در استان طی سال، تاکید کرد: اگرچه اکنون با تکمیل این چرخه بخش قابل توجهی از پشم در داخل استان فرآوری می‌شود، اما هنوز هم خام فروشی پشم را تا حدودی شاهد هستیم که به استان‌های دیگر رفته و حتی در برخی موارد به صورت غیرقانونی از طریق مرزهای شرقی از کشور خارج می‌شود.

پرداخت آنلاین

لطفاً جهت پرداخت وجه به صورت آنلاین، مبلغ مورد نظر را به ریال وارد نموده و پرداخت نمائید.
مبلغ (ريال) :

خبرنامه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق است به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران

طراحی گرافیکی و طراحی وب سایت توسط استودیو طراحی حاشیه