• گزارش  اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    گزارش اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    فرش دستباف به عنوان اصیل ترین و ریشه دار ترین هنر ملی ایرانیان همواره جایگاه ویژه ای در میان جهانیان داشته است

    « ادامه مطلب »

  • بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران برگزار شد

    « ادامه مطلب »

  • نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی در ایران همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود

    « ادامه مطلب »

اسماعیل چمنی با تاکید بر اینکه تمام دنیا ایرانی را با فرش می شناسند گفت: اکنون درجهان ساعت سوییسی بسیار ارزشمند است در حالی که بسیاری از کشورها ساعت تولید می کنند، اما ساعت بنام سوییس زده شده که این مثال در مورد صنعت فرش ایران مصداق دارد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران، اسماعیل چمنی با تاکید بر اینکه تمام دنیا ایرانی را با فرش می شناسند گفت: اکنون درجهان ساعت سوییسی بسیار ارزشمند است در حالی که بسیاری از کشورها ساعت تولید می کنند، اما ساعت بنام سوییس زده شده که این مثال در مورد صنعت فرش ایران مصداق دارد.
وی با انتقاد شدید از کم لطفی مسوولان به صنعت فرش گفت: اگر فرش ایران متعلق به هر نقطه از جهان بود، قدر می دانستند و دیدگاه مسوولانشان مانند مسوولان ایرانی بی تفاوت نبود و ابن بی تفاوتی به اندازه ای به زیان صنعت فرش شده که می توان ادعا کرد فرش دستباف در گرداب بی تدبیری ها قرار دارد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف تبریز با تاکید بر اینکه فرش به ایرانیان شخصیت و جایگاه می دهد زیرا قدمت 3 هزار ساله دارد گفت: امروزه بسیاری از جهانیان که با حکومت ایران مشکل دارند، فرش ایرانی را بدون توجه به هر چالش سیاسی می خرند ودر خانه هایشان با احترام نگه می دارند.
وی فرش را سفیر فرهنگی ایران در تمام نقاط جهان دانست و گفت: کسی که به ایران انواع اتهامات را وارد می کند، در کشور، در دفتر کار یا حتی خانه اش یک فرش ایرانی دارد، بنابراین فرش ایرانی می تواند نگاه جهان را به ایران تغییر دهد.
چمنی با اشاره به اینکه اگر نسبت به کشوری زاویه داشته باشیم، کالاهایش را تحریم می کنیم و اگر آن کشور را دوست داشته باشیم، کالایش را نیز دوست داریم گفت: بسیاری از کالاهای کشورهای اروپایی و آسیایی مانند کره و ژاپن مورد تایید ایرانیان است، اما چینی ها را بدلیل کالای بی کیفیتشان که به سلامت و سرمایه ما آسیب زده، دوست نداریم، بنابر این فرش مرغوب ایرانی که ارزش هنری و مادی دارد، می تواند تاثیرگذار باشد، چون ذهعنیت منفی نسبت به آن وجود ندارد مانند خودرو بنز که علاقه ای جهانی بدون توجه به جنایتهای هیتلر نسبت به آن وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه فرش کالای سرمایه ای است که ارزش افزوده دارد گفت: فرش ایرانی هنری زیباست که رنگ و طرح دارد و اگر فردی یک فرش را 50 سال نگهداری کند، می تواند دهها برابر گرانتر از روزخرید بفروشد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف تبریز گفت: کسانی که فرش کشور ما را دوست دارند، باید در آن کشور تبلیغ کنیم نه آنکه به تخریب آن بپردازیم.
وی با انتقاد از رفتار سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی باید در خدمت اقتصاد باشد، نه اینکه سیاست کمر اقتصاد را خم کند. باید سرمایه گذار به ایران بیاید.
چمنی با ابراز تاسف از سقوط صادرات فرش ایرانی گفت: قبل از تحریم سفارش فرشهای خاص از سراسر جهان داشتیم، به ما سفارش می دادند، می بافتیم، می خریدند و پولش را هم بی دردسر به ایران باز می گرداندیم، اما اکنون فرش را هم با هزاران دردسر بفروشیم، نمی توانیم پول آن را به کشور بازگردانیم.
وی در خصوص راهکارهای بازگشت ارز صادراتی گفت: کار یک عده دورزدن تحریم با کار غیر قانونی است، در صورتی که برای بازگرداندن پول فرش که در قالب یک معامله سالم اقتصادی صورت گرفته، نباید کار غیر قانونی کنیم. چرا باید تاجر ایرانی را به کار خلاف بشناسانیم؟ مگر پول تجارت را در جیب یا با ساک دستی می آورند؟ امروزه انواع راهکارهای بانکی برای انتقال پول وجود دارد اما باید همچنان بدنبال انتقال پول به صورت دستی باشیم زیرا سیاست خارجی، تجارت را زمین گیر کرده است.
وی با انتقاد شدید از بازگرداندن دستوری ارز صادراتی گفت: دولت برای بازگشت ارز صادراتی اول 6 ماه زمان داد و بعد یک ساله کرد. آن موقع که ارز 4200تومانی تصویب شد، گفتیم که قیمت ارز را دولت نباید تعین کند و امروز که تبعات آن را می بینند، تازه به فکرشان رسیده که ارز تک نرخی شود.
چمنی با طرح این پرسش که کجای دنیا یک پول چند نرخ دارد گفت: ارز میوه نیست که بگوییم کوچک و بزرگ یا ترش و شیرین دارد یا فرش نیست که بگوییم رنگ، طرح، رج و نوع بافت روی قیمت آن تاثیر میگذارد، بلکه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و جایگاه هر کشور درجهان، ارزش پول ملی آن را تعیین می کند. دولتها هم ارزش پول ملی را تعیین نمی کنند، بلکه مردم جهان آن را تعیین می کنند. ارتباطات، رفت و آمدها، سیاست، اقتصاد و جذب یا دفع سرمایه گذار در ارزش پول ملی اثر دارد.
وی با ابراز تاسف از اینکه در کشور ما یک باره می گویند، قیمت ارز را دولت تعیین می کند گفت: تجربه نشان داده هرگاه دولت پا به عرصه گذاشته و قیمت دستوری شکل گرفته، رانت و بده بستان گسترش یافته است. بدتر اینکه چندین نرخ برای ارز گذاشتند. سوال اینجاست که مگر می شود یک هزار تومانی در یک جا 800 تومان، در همان لحظه در جای دیگر 10 هزار تومان یا 20 هزار تومان بیارزد؟ یک دلار چرا باید 4200، 20 هزار، 25 هزار یا 32هزار تومان باشد؟ این چه معنایی دارد که یک دلار را به بازار ببریم و در یک محل 4200 در محل دیگر 20 در محل دیگر 25 و محل دیگر 30هزار تومان بخرند! مگر در این مملکت چه خبر است؟
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف تبریز با انتقاد از رفتار دوگانه مسوولان گفت: مسوولان می گویند سرمایه گذاری و اشتغالزایی کنید تا فرش تولید شود، با رایزنی به خارج صادر کنید و پولش را به کشور بازگردانید و به ارز نیمایی به دولت بدهید؟! وقتی یک نفر با سرمایه شخصی شغل ایجاد کرده و دولت هم هیچ کمکی نکرده، چرا باید در حالی که دلار در بازار آزاد 28 هزار تومان است، در بازار نیمایی به 25 هزار تومان به دولت بدهد؟
وی با تاکید بر اینکه فرش کالای خوردنی نیست که خراب شود و همه هم لازم ندارند که بخرند گفت: یک نفر به هنر و زیبایی فرش علاقممند است یا می خواهد سرمایه گذاری مطمئن داشته باشد و می خرد، بنابر این یک نفر باید فرش را ببیند، بپسندد و بخرد. درنتیجه امکان دارد یک فرش در همان روز اول فروخته شود یا 5 سال در مغازه ای بماند.
چمنی برگشت ارز فروش فرش برای یک تاجر را امکان پذیر ندانست و گفت: یک تاجر که سالهای سال تجارت می کند و باید تجارت مستمر و سالم بین ایران و دیگر کشورها داشته باشد، هرگز خودش را با یک بار ارز صادراتی خراب نمی کند، زیرا صادرکننده در ایران حساب و کتاب دارد و همیشه بدهکار است، در نتیجه باید ارز صادرات را به کشور بازگرداند.
وی در پاسخ به اینکه فرش چه مقدار ارزبری دارد که باید ارز صادرات را به کشور بازگرداند گفت: برخی مواد مصرفی فرش از جمله کرک و ابریشم را از خارج وارد می کنیم که این هم باعث تاسف است. چرا مسوولان به ظرفیت کشور توجه نکردند تا ناچار نباشیم کرک و ابریشم وارد کنیم.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف تبریز با اشاره به اینکه پشم گوسفندان برزیلی، آرژانتینی، هلندی، استرالیایی و... را به کشور وارد می کنیم گفت: چرا نباید یک سری گوسفند نژاد خاص را پرورش بدهیم که هم از گوشت و هم از پشم آن استفاده کنیم؟ به خاطر بیاوریم که قطر پس از درگیری سیاسی، با هواپیما گاو و شتر وارد کرد تا خودش تولید کند، چرا گوسفند نژاد برتر وارد نمی کنیم که از پشم آن هم برای فرش استفاده کنیم؟
وی به مزایای واردات گوسفند نژاد برتر اشاره کرد و گفت: بافنده پشم گوسفند نژاد برتر را با قیمت مناسب می خرد، بنابر این برای دامدار تولید این نوع دام صرفه دارد. این در حالی است که پشم گوسفند ایران زبر است و برای فرشهای ریز بافت استفاده نمی شود.
چمنی با ابراز تاسف از اینکه هیچ یارانه ای در حوزه فرش دستباف داده نشده، در حالی که یکی از جدی ترین اولویتهای اشتغال کشور صنعت فرش است گفت: ارزبری فرش زیاد نیست زیرا قیمت مواد اولیه فرش که وارد می شود، افزایش قیمتی نداشته اما چون پول ملی ایران در برابر یک دلار از 1000 تومان به 28 هزار تومان سقوط کرده، ادعا می شود که مواد اولیه فرش گران شده است.
وی با اشاره به بحران بیکاری با وجود امکان اشتغال در صنعت فرش گفت: اکنون فردی که صاحب فرزند می شود، امید دارد که درس بخواند، شاغل بشود، خانواده تشکیل بدهد و رونق افتصادی به وجود بیاورد، در حالی که این گونه نمی شود و تنها بر میزان بیکاران افزوده می شود.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف تبریز با تاکید بر اینکه اگر هرچه سریعتر برای این حجم از بیکاری چاره اندیشی نکنیم، بزودی فاجعه ای بزرگ رقم خواهد خورد گفت: هنگامی که یک نفر سه فرزند تحصیل کرده اما بیکار در خانه دارد، نه تنها فرزندانش بلکه خودش و همسرش افسرده می شود. با این وصف دولتمردان به ظرفیت های اشتغالزایی در صنعت فرش توجهی ندارند.
وی با تاکید بر اینکه فرش را بخش خصوصی تولید و صادر میکند گفت: دولت برای فرش چه کار کرده است که اصرار بر بازگشت ارز آن دارد؟ مگر با ارز دولتی مواد اولیه وارد کرده که اکنون مطالبه گری می کند.
چمنی خواستار واگذاری صفرتاصد صنعت فرش از خرید مواد اولیه تا فروش و صادرات به بخش خصوصی شد و گفت: وقتی برای بازگشت ارز صادراتی فروش فرش زمان تعیین می کنند، تاجری که سالهاست تجارت فرش کرده و چالشهای آن را بخوبی می شناسد، هرگز ریسک نمی کند، زیرا مطمئن نیست که بتواند ارز آن مطابق زمانبندی دولت بازگرداند بنابراین صادرات فرش از همین جا دچار مشکل می شود.
وی با تاکید بر اینکه نه آنکه صادرکننده نخواهد، بلکه نمی تواند به موقع فرش را بفروشد گفت: اکنون که تحریم هستیم، کسی فرش ایرانی را نمی خرد، زیرا متعلق به ایران است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف تبریز در تشریح فروش نرفتن فرش ایران گفت: در کشورهای خارجی مردم به حرف مسوولانشان گوش می دهند، چون گوش کرده و زیان ندیده اند. بنابر این یک خارجی با وجود آنکه فرش ایرانی را دوست دارد، اما چون رییس جمهور یا سیاست گذارش فرمان می دهد که فرش ایرانی را نخرید، آنها هم نمی خرند، چون مردم به دولتهایشان اعتماد دارند و احترام می گذارند. این نتیجه اجرای درست قانون است چرا که در کشورهای توسعه یافته قانون برای همه مردم یکسان است، اما در کشور ما قانون برای همه یکسان نیست و سلیقه ای بر اساس رابطه اجرا می شود.
وی با اشاره به فسادی که در ارز دولتی رخ داده گفت: از موقعی که ارز 4200 تومانی را تصویب کردند، صدها شرکت تاسیس شد تا بتوانند از رانت ارز دولتی سواستفاده کنند و همین مساله باعث شد تا اقتصاد کشور ما متزلزل شود، در نتیجه همین ارز دولتی افراد بسیاری به زندان افتادند، دستگاه قضا درگیر دادگاهها و دولت به رانت و فساد متهم شد که امروزه رییس اسبق بانک مرکزی و بسیاری افراد دیگر به زندان افتادند.
چمنی با انتقاد شدید از اقتصاد سیاست زده در کشورمان گفت: باید در کشورها به روی هم باز باشد تا در کشورها به روی تاجر ایرانی باز باشد، اما این طور نیست و امروزه تاجر ایرانی با چالشهای بسیاری رو به رو شده است.
وی با انتقاد از ضعف دیپلماسی اقتصادی و بازرگانی گفت: هنگامی که اقتصاد وابسته به نفت است، دیپلماسی نفت داشته و داریم، اما اکنون که نفت ایران با بن بست رو به رو شده، باید دیپلماسی فرش داشته باشیم که متاسفانه هنوز درک نکرده ایم. باید رایزن اقتصادی و بازرگانی در سفارت ایران، فرش را بشناسد تا بتواند فرش ایرانی را بشناساند، در حالی که افرادی ناآگاه به صنعت فرش می خواهند فرش ایرانی را معرفی و بازاریابی کنند که هرگز موفق نمی شوند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف تبریز از تهدید صادرات فرش بدلیل اقتصاد دستوری انتقاد کرد و گفت: منظور از تهدید این است که برگشت ارز به کشور اجباری شده و باید برداشته شود. اگر این تهدید را بذیریم، بازهم با چالش بی ثباتی رو به رو هستیم زیرا امروز که می خواهیم قرارداد فروش ببندیم، نمی دانیم فردا ارزش پول ملی ایران چقدر است تا بتوانیم قرارداد را بر اساس آن ببندیم.
وی کاهش ارزش پول ملی را تاراج سرمایه ملی توصیف کرد و گفت: در گذشته یک فرش را با دلار 1000 تومانی به قیمت10 هزار دلار یعنی 10 میلیون تومان می فروختیم، اکنون همان فرش 10 میلیون تومانی با دلار 28 هزار تومانی را به مفت می فروشیم. اگر تورم را هم در نظر بگیریم، همان فرش را یک چهارم قیمت قبل به خارجی ها می فروشیم.
چمنی با ابراز تاسف از اینکه پول ایرانی به اندازه ای بی ارزش شده که عراق، افغانستان و کشورهایی که بسیار از ما پایین تر هستند با پولشان می توانند گرانترین کالاهای ایرانی را بخرند گفت: چقدر بدبخت شده ایم که یک عراقی که در گذشته حتی نمی توانست فرش ماشینی بخرد، امروزه نه تنها فرش دستباف گران قیمت تبریز می خرد، بلکه تمام کالاهای ایرانی را به نوعی می خرد که برای اقتصاد ما چالش کمبود درست می کند.ش

پرداخت آنلاین

لطفاً جهت پرداخت وجه به صورت آنلاین، مبلغ مورد نظر را به ریال وارد نموده و پرداخت نمائید.
مبلغ (ريال) :

خبرنامه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق است به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران

طراحی گرافیکی و طراحی وب سایت توسط استودیو طراحی حاشیه