• گزارش  اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    گزارش اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    فرش دستباف به عنوان اصیل ترین و ریشه دار ترین هنر ملی ایرانیان همواره جایگاه ویژه ای در میان جهانیان داشته است

    « ادامه مطلب »

  • بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران برگزار شد

    « ادامه مطلب »

  • نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی در ایران همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود

    « ادامه مطلب »

فرش دستباف خراسان‌رضوی یکی از نفیس‌ترین فرش‌های دستباف ایرانی به شمار می‌رود. این فرش در سبک‌های متفاوت و زیبایی بافته می‌شود به گونه‌ای که به دلیل تنوع بالا در سبک رنگ همواره در سراسر دنیا مورد توجه بوده است.


به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران به نقل ازگزارش همشهری آنلاین، رئیس اتحادیه صنف فرش دستباف مشهد گفت: وجود ظرفیت‌های بالقوه‌ای همانند پرورش ۲۰۰ تن پیله، تولید ۸۰ تن ابریشم، برداشت قریب به ۴۰ هزار تن پنبه محلوج و بالاخره وجود بیش از ۱۵ هزار تن پشم که بخش قابل توجهی از آن بهترین نوع برای تولید خامه مناسب قالیبافی است باعث شده که قالیبافی در این استان از سابقه بسیار طولانی برخوردار باشد به طوری که برخی ازطرح‌ها و نقوش فرش‌ها از دوره تیموریه و صفویه در این استان رایج شده است.

هادی مخملی افزود: تعداد افرادی که در سطح استان خراسان‌رضوی دارای مهارت قالیبافی هستند حدود ۹۰ هزار نفرند که برآورد می‌شود حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر در حال حاضر قالیباف فعال باشند. البته متناسب با شرایط فصلی میزان فعالیت آنها متغیر است.

وی با بیان این‌که سرانه تولید فرش دستباف به ازای هر قالیباف حدود ۶ متر مربع در سال است، ادامه داد: با این شرایط می‌توان حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار متر مربع بافت فرش را طی یکسال برای استان در نظر گرفت که البته بخش قابل ملاحظه‌ای از این مقدار متاسفانه با توجه به شرایط بافنده‌ها از جمله کوچک بودن منازل آنها؛ امکان عرضه سریعتر به بازار، فروش راحت‌تر، نیاز کمتر به نقدینگی و... به تابلو فرش اختصاص دارد که این امر در نهایت به برند و اصالت فرش ایرانی لطمه وارد می‌کند.

مخملی اظهار کرد: مهم‌ترین مرکز قالی بافی در استان خراسان رضوی، مشهد است، بیرجند، طبس، کاشمر، سبزوار و نیشابور در قالی‌بافی به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند، همچنین در میان عشایر خراسان، قالی‌بافی از رونق فراوانی برخوردار است. قالیچه‌های بلوچی نیز در میان چادر نشینان اطراف تربت حیدریه، کاشمر، سرخس و تربت جام رایج است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته تحریم‌ها میزان صادرات فرش خراسان رضوی را تحت تاثیر قرار داده بود، اما در یکسال اخیر شیوع بیماری کرونا بر کاهش میزان تولید و صادرات فرش دستباف دامن زده است.

رئیس اتحادیه صنف فرش دستباف مشهد درباره مشکلات در بازار فرش اظهار کرد: افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش تورم در کشور، کاهش استفاده از مواد اولیه مرغوب و... و. از جمله مشکلات تولید فرش دستباف خراسان رضوی در بازارهای داخلی و خارجی است، به طوری که میزان تولید و فروش این محصول دچار رکود و آسیب شده است.

وی در ادامه گفت: برای فروش فرش زمان زیادی را باید صرف شود و در بیشتر مواقع به شکل امانی به فروش می‌رسد، همچنین درآمد حاصل شده با سرعت کم و به سرمایه‌گذار برمی‌گردد به همین دلیل تعهدات ارزی برای صادرکنندگان فرش توجیه اقتصادی ندارد.

مخملی درباره مشکلات صادرات فرش گفت: پیش از این حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از تولیدات فرش ایران در بازارهای آمریکا به فروش می‌رسید و می‌توان گفت آمریکا بزرگ‌ترین خریدار فرش ایران بود، اما در حال حاضر این بازار بزرگ از دست رفته و ضرر زیادی را به صادرکنندگان فرش وارد کرده است، همچنین کاهش تسهیلات صادراتی و سخت‌تر شدن شرایط گمرکی نیز بر کاهش صادرات فرش بی‌تاثیر نبوده است.

وی افزود: ایجاد قوانین دست و پاگیر، ضرورت بازگرداندن ارز، کاهش تقاضا برای خرید و بازارهای صادراتی، افزایش نرخ حمل‌ونقل و قیمت مواد اولیه و شرایط دشوار بانکی باعث افزایش هزینه تمام شده تولید فرش شده است.

مخملی با اشاره به این‌که تغریبا تمام کشورهای دنیا متقاضی خرید فرش دستباف ایرانی هستند، اظهار کرد: مساله اصلی این است که رقابت‌پذیر شدن این کالا و ایجاد شرایط برای ارتقای کیفی بسیار دشوار شده است، به همین دلایل و مشکلات مختلف دیگر فرش دستباف در زنجیره گردش تولید قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: در شرایط ستختی که به وجود آمده تنها کسانی که سرمایه و تجهیزات دارند می‌توانند به بقای خود ادامه دهند و این تولیدکنندگان خانگی فرش دستباف هستند که با کاهش تولیدات و کمرنگ شدن بازار دچار مشکلات زیادی می‌شوند.
مخملی در پایان گفت: تا وقتی که فرش دستباف به عنوان یک کالای راهبردی ملی نتواند همه نوع تقاضا را در بازارهای هدف صادراتی تامین کند و رقابت‌پذیر شود امیدی به رونق آن نیست.

پرداخت آنلاین

لطفاً جهت پرداخت وجه به صورت آنلاین، مبلغ مورد نظر را به ریال وارد نموده و پرداخت نمائید.
مبلغ (ريال) :

خبرنامه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق است به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران

طراحی گرافیکی و طراحی وب سایت توسط استودیو طراحی حاشیه