• گزارش  اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    گزارش اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    فرش دستباف به عنوان اصیل ترین و ریشه دار ترین هنر ملی ایرانیان همواره جایگاه ویژه ای در میان جهانیان داشته است

    « ادامه مطلب »

  • بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران برگزار شد

    « ادامه مطلب »

  • نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی در ایران همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود

    « ادامه مطلب »

طی سال‌های گذشته صادرات بی رویه فرش نامرغوب سبب شده تا برندهای افشار تکاب و ریز ماهی خوی مشتریان خود را در بازار از دست بدهند و در این میان به دنبال از رونق افتادن بازار فرش ریز ماهی و افشار تکاب و با ورود افراد کم تجربه به عرصه تولید و بازار فرش استان ضرورت دارد با برنامه‌ریزی اصولی بار دیگر این هنر صنعت را در استان احیا کرد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران، به نقل از گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های تولید فرش دستباف کشور است که فرش ریز ماهی خوی و افشار تکاب از برندهای جهانی فرش استان به شمار می‌روند.

استحکام، ظرافت و کیفیت بالای فرش تولیدی استان سبب شده تا این دو برند شهرت جهانی داشته باشند؛ استفاده از پشم، ابریشم، چله و گل ابریشم از دیگر مزیت‌های فرش تولیدی این استان می‌باشد که در این میان توجه به ابعاد، نقوش و رنگ آمیزی‌های متنوع با گره ترکی سبب شده تا فرش استان از شهرت جهانی برخور باشد.

ولی در این میان حاصل دسترنج قالی‌بافان نصیب تجار می‌شود که در این میان با احیای طرح‌های قدیمی و اصیل، بازاریابی مناسب، هویت بخشی هر چه بیشتر به تولیدات استان و کاهش واسطه‌ها می‌تواند زمینه رونق هر چه بیشتر فرش دستباف استان را فراهم آورد.

طی سال‌های گذشته صادرات بی رویه فرش نامرغوب سبب شده تا برندهای افشار تکاب و ریز ماهی خوی مشتریان خود را در بازار از دست بدهند و در این میان به دنبال از رونق افتادن بازار فرش ریز ماهی و افشار تکاب و با ورود افراد کم تجربه به عرصه تولید و بازار فرش استان ضرورت دارد با برنامه‌ریزی اصولی بار دیگر این هنر صنعت را در استان احیا کرد.

 

وجود واسطه‌ها و سن بالای فعالان مشکلات اصلی هنر صنعت فرش

رییس مرکز ملی فرش ایران در سفر چند روز گذشته خود به آذربایجان غربی در این خصوص گفت: رفع مشکلات قالی‌بافان در دست بررسی است و با رایزنی‌هایی که انجام می‌شود در تلاش رای رفع مشکلات این هنرمندان هستیم.

فرحناز رافع با بیان اینکه در گذشته قالی‌بافان با مشکل بیمه مواجه بودند، ادامه داد: دولت مکلف شده تمام فعالان این حوزه را زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی درآورد.

وی بر بازاریابی فرش تولیدی استان تاکید کرد و افزود: اجرای طرح خرید اقساطی فرش در سطح کشور به صورت آزمایشی از جمله اقدامات انجام شده در راستای تحریک خانواده‌ها برای خرید فرش دستباف خوی است.

رییس مرکز ملی فرش ایران اذعان داشت: ایجاد و توسعه مجتمع‌های قالی‌بافی و استفاده از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی بزرگ برای حمایت از کارگاه‌های کوچک فرش از دیگر اقدامات در این حوزه به شمار می‌رود.

رافع اظهار داشت: صادرات فرش دستباف یکی از مهمترین اهداف مرکز ملی فرش ایران است که در این راستا حمایت از طرح‌های فرش ایرانی، اقامه دعوا در مجامع بین‌المللی در راستای حفظ حقوق نقشه‌ها و بافندگان فرش ایرانی در دستور کار قرار دارد به طوری‌که پیگیری برای دریافت گواهی اصالت، تولید شناسنامه‌های فرش و علامت جمعی در همین راستا اجرایی می‌شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران مشکلات حوزه فرش دستباف را وجود واسطه‌ها و سن بالای فعالان این هنر صنعت عنوان کرد و گفت: ترغیب جوانان برای فعالیت در زمینه قالی‌بافی و فرش‌بافی یکی از موضوعاتی است که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

 

تولید سالانه 290 هزار مترمربع فرش دستبافت در آذربایجان‌غربی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: 72 هزار نفر در حوزه فرش دستبافت آذربایجان‌غربی فعالیت دارند.

غلامرضا بابایی تصریح کرد: این فرش‌باف‌ها سالانه 290 هزار مترمربع تولید فرش دارند که در این بین 12 هزار و 699 نفر زیر پوشش خدمات بیمه تامین اجتماعی استان قرار دارند.

وی با بیان اینکه در این حوزه بیش از 700 نفر از بیمه روستایی و عشایری بهره می‌برند، افزود: یک میلیون و 222 کارت شناسایی جدید برای فعالان این عرصه صادر شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی ادامه داد: 227 کارگاه قالی‌بافی غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز و هفت مجتمع قالی‌بافی در گوشه و کنار استان فعالیت دارند.

بابایی با بیان اینکه اغلب فرش‌باف‌ها به بیماری مفصلی دچار می‌شوند و توجه به تامین هزینه‌های درمانی آنها یکی از موضوعات مهم است، اعلام کرد: 4 هزار نفر از مزایای بیمه تکمیلی درمانی برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا برای 70 نفر از قالی‌بافان صدمه دیده از این بیماری، تسهیلات 10 میلیون ریالی تخصیص یافته است.

این مقام مسوول بر کسب مهارت در بین جوانان تاکید کرد و گفت: 14 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای در استان در این زمینه فعالیت دارند که از این تعداد 10 واحد در ارومیه و 4 واحد در سایر شهرستان‌ها فعالیت دارند.

 

ثبت جهانی فرش ریز ماهی خوی

ریس گروه فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به ظرفیت‌های تولید فرش دستبافت در استان، گفت: فرش افشار تکاب و ریزماهی خوی در سطح بازارهای جهانی از محبوبیت خاصی برخوردار است.

جواد وقاری افزود: ‫این دو برند از نظر رنگ، مرغوبیت، طرز بافت و نقشه، دارای بهترین کیفیت هستند که بنا به گفته مورخان این فرش‌ها قدمت 700 ساله دارند.

وی خاطرنشان کرد: این فرش‌ها با طرح‌های ماهی قوشخانه، لچک ترنج، شاه‌عباسی، شکارگاه با حاشیه‌هایی نظیر شمعدانی، فرهاد میرزا، اسلیمی، کتیبه و افشان عرضه می‌شوند.

رییس گروه فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به قدمت فرش دستبافت در استان، خاطرنشان کرد: فرش‌ افشار تکاب در سال 1389 ثبت ملی شده و فرش ریز ماهی خوی نیز سال 1392 به ثبت جهانی رسیده است.

وقاری با بیان اینکه فرش تولیدی استان در بازارهای جهانی محبوبیت خاصی دارد، گفت: آمریکا، کشورهای اروپایی همچون آلمان، انگلیس، فرانسه، هلند، کشورهای آسیایی همچون چین، روسیه از بازارهای هدف فرش تولیدی استان هستند.

پرداخت آنلاین

لطفاً جهت پرداخت وجه به صورت آنلاین، مبلغ مورد نظر را به ریال وارد نموده و پرداخت نمائید.
مبلغ (ريال) :

خبرنامه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق است به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران

طراحی گرافیکی و طراحی وب سایت توسط استودیو طراحی حاشیه