• گزارش  اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    گزارش اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان وصادرکنندگان در مورد فرش های دستباف نما

    فرش دستباف به عنوان اصیل ترین و ریشه دار ترین هنر ملی ایرانیان همواره جایگاه ویژه ای در میان جهانیان داشته است

    « ادامه مطلب »

  • بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    بررسی صادرات فرش ایران در شرایط جدید سیاسی

    با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران برگزار شد

    « ادامه مطلب »

  • نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی برگزار می شود

    نخستین نمایشگاه قالی‌های اروپای غربی و هند اروپایی در ایران همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود

    « ادامه مطلب »

 اول آوریل ۲۰۲۱ (۱۲ فروردین ۱۴۰۰) یکی از شاهکارهای دوران طلایی هنر ایران - عصر صفویه - قالی معروف به "پولونز" در حراج کریستیز به فروش می رسد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران، به نقل از کارپتورفرش حاضر نمونه ای از نقوش ظریف تولید شده در کارگاه های بافندگی اصفهان در زمان سلطنت شاه عباس اول (۱۶۲۹ - ۱۵۸۷) است.
این قالی میزان قابل توجهی ابریشم، نقره و طلا را در خود حفظ کرده است و جلوه گر شکوه هنر ایران در عصر درخشان صفوی است.
ابعاد قالی: ۲۱۰*۱۴۰ سانتی متر و مبلغ تخمین زده : ۲.۰۷۵.۰۰۰ تا ۲.۷۵۰.۰۰۰ دلار است.

جفت همسان این فرش، در مجموعه ای از خانواده شاهزاده دوریا پامفیلج و در کاخ پالازو دل پرنسیپ در جنوا که برای آندره دوریا در سال ۱۵۲۱ ساخته شده است برای نمایش عمومی باقی مانده است. گرچه تا سالهای ۱۹۷۰ هیچ سابقه ای در تأیید زنجیره دقیق منشأ این فرش وجود ندارد، اما بسیار محتمل است که به خانواده دوریا پامفیلج تعلق داشته، زیرا مسلم است که در اصل این دو فرش باید با هم ارائه یا خریداری شده باشند.



در یک ازدواج اشرافی ایتالیایی قابل توجه در سال ۱۸۷۸ ، اولیمپیا دوریا پامفیل لندی (۱۸۵۴-۱۹۲۹) با فابریزیو کلونا، عضوی از یک خانواده اشرافی مهم ازدواج کرد. از جمله دارایی های کلونا مجموعه هنری قابل توجهی بود که در کاخ کلونا رم به نمایش گذاشته شده است. پیرو چنین اتحادهای زناشویی معمولاً مبادله آثار هنری بین مجموعه ها صورت می گیرد که امروزه به وضوح مشهود است زیرا مجموعه های خاصی از مبلمان بین دو خانواده مورد بحث باقی مانده است. بسیار محتمل است که فرش فعلی "پولونز" با این وفاداری از جفت خود جدا شده باشد.

در سال ۱۹۳۲ پرنسس دونا اسواوا کلونا (۱۹۱۲-۱۹۹۹)(Donna Sveva Colonna)، دختر بزرگ اولیمپیا، با شاهزاده آلفانزو پیو فالکو (Don Alfonso Pio Falcò) (۱۹۰۳-۱۹۶۷) یکی از برجسته ترین خانواده های نجیب زاده اسپانیایی ازدواج کرد. در سال۱۹۷۳، فرش حاضر توسط پرنسس دونا پیو فالکو (Donna Pio Falcò) به مجموعه دار مشهور تورین، پیترو آکورسی(Pietro Accorsi) فروخته شد، که مالک فعلی بلافاصله آن را از او خریداری کرد. فرش نزدیک به پنجاه سال در همان مجموعه خصوصی مانده است.

فردریش اسپولر در پایان نامه خود در مورد فرشهای پولونز حدود ۲۳۰ قطعه و نمونه کامل را مستند کرده است، و از آن نتیجه می گیرد که بسیاری از فرش ها طرح های یکسانی را نشان می دهند، یا بخشهایی از الگوهای تکراری بی پایان را می گیرند که درعرض جابجا شده و یا در مقیاس طولی افزایش می یابد.

اصطلاح "پولونر" اولین بار در نمایشگاه بین المللی پاریس در سال ۱۸۷۸ ابداع شد. جایی که در بخش لهستانی یکی از غرفه ها، نمونه هایی از این گروه از فرش های متعلق به شاهزادگان چارتوریسکی، برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفتند. یکـی از ایـن نـوع قالیهـا نشـان خانـواده سـلطنتی لهسـتان را داشت. بازدید کنندگان و روزنامه نگاران به اشتباه نتیجه گرفتند که این فرش ها در لهستان ساخته شده اند و اندکی پس از بسته شدن نمایشگاه بود که کشور اصلی مبدا کشف شد. انتساب لهستانی همچنان پابرجا بود و این فرش ها امروز نیز "پولونز" نامیده می شوند.

 



یکی از خصوصیات اصلی این گروه، پالت های ابریشمی با رنگ روشن بود که روی تار پنبه و پود ابریشم بافته شده بودند. کاربرد الیاف طلا و نقره ظاهر خیره کننده و درخشانی به آنها بخشبده. فقدان خطوط مجزا، فقدان نمایش های فیگوراتیو و سبک آشکار باروک و جزئیات منحصر بفرد از دیگر خصوصیات تعیین کننده این گروه است (فریدریش اسپولر، پربن ملبای-هانسن و ماکن تورولیدسن ، فرش های تاجگذاری دانمارک ، کپنهاگ ، ۱۹۸۷ ، ص. ۳۲)

زمینه با تزئینات منحنی ساقه های پیچان از ابریشم و فلزات رنگی طلا و نقره آراسته شده است. این ترکیبات هماهنگ و متعادل از طرح و رنگ، اگرچه از ایران الهام گرفته شده است، اما باب سلیقه ایرانی نبوده و به وضوح با سلیقه غرب مطابقت داشته است. دو مرجع در ۱۵۹۹ و ۱۶۰۱ وجود دارد که نشان می دهد فرش های پولونز در ربع آخر قرن شانزدهم تولید می شدند. در حالی که به طور کلی پذیرفته شده است که بهترین قطعات در طی چهل تا پنجاه سال از سه ماهه اول قرن هفدهم و به ویژه در سه ماهه چهارم تولید شده است. فرش های پولونز حدود سال ۱۷۰۰ دچار انحطاط شد و اهمیت خود را به طور گسترده ای از دست داده بود.

با احتساب فرش موجود، که مقدار حیرت انگیزی از انبوه ابریشم و نسبت قابل توجهی از نقره و طلا را حفظ کرده است، اکثریت قریب به اتفاق نمونه های باقی مانده که امروزه دیده می شود، به دلیل فرار بودن رنگها، کمرنگ شده و به دلیل شکننده بودن ابریشم، بسیار فرسوده و نازک شده اند.

فرشهای "پولونز" نادر و جذاب با نخ ابریشم، طلا و نقره در عصر طلایی هنر صفوی بافته شده است و نمونه ی شایسته ای از این دوران است.

برای بسیاری از محققان و مجموعه داران امروزی، که این فرشها را با قدردانی برابر با مسافران اروپایی ای که نیمه اول قرن هفدهم از دربار ایران بازدید می کردند مشاهده می کنند، این یک فرصت نادر برای دیدن نمونه ای است که از نیم قرن گذشته پنهان مانده و به خوبی حفظ شده است.

پرداخت آنلاین

لطفاً جهت پرداخت وجه به صورت آنلاین، مبلغ مورد نظر را به ریال وارد نموده و پرداخت نمائید.
مبلغ (ريال) :

خبرنامه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق است به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران

طراحی گرافیکی و طراحی وب سایت توسط استودیو طراحی حاشیه