رشته «هنر فرش» به عنوان یکی از رشته‌های شاخه کاردانش به منظور تقویت فرهنگ ملی و بومی در بافت فرش، قانونمندی روش‌های آموزشی و ایجاد بستری مناسب برای تربیت نیروهای متخصص در زمینه فرش به وجود آمده است.

به گزارش بازارکار به نقل از  خبرگزاری فارس،‌ رشته «هنر فرش» در زمینه هنر از گروه هنر قرار دارد.

*معرفی رشته‌ها

فرش روایت آرزوهای انسان از گذشته تاکنون چنان یا شکوه و با عزت سینه به سینه نقل شده است که پس از هزاران سال هنوز پایدار و جاودانه مانده است. ارزش هنری، اقتصادی و تجاری این هنر در عرصه بازارهای جهانی و نقش مهم آن در اشتغال و درآمد جنبی، در اکثر موارد درآمدآفرین‌تر از یک حرفه جدی است.

هنر مطلق زیبایی نیست. اما عین زیبایی است و آنگاه که انسان در تاریکی سرگردانی‌ها و روشنی علم متحیر می‌ماند، هنر است که او را در شناخت زیبایی‌ها و کسب آرامش یاری می‌دهد و به حیات او را جلوه می‌بخشد و در حقیقت به او حیات می‌دهد. فرش دستباف همواره به عنوان یکی از شاخصه‌های هنر این مرزوبوم موردتوجه بوده است.

رشته هنر فرش به عنوان یکی از رشته‌های شاخه کاردانش به منظور تقویت فرهنگ ملی و بومی در بافت فرش، بالا بردن کیفیت بافت فرش و قانونمندی روش‌های آموزشی و ایجاد بستری مناسبی برای تربیت نیروهای متخصص در زمینه فرش به وجود آمده است.

*سطح آموزشی مهارت‌ها

 آشنایی با تاریخچه طراحی نقشه فرش، نحوه طراحی ختایی‌ها و اسلیمی‌ها سایر اجزا نقشه فرشی (بته‌جقه. گلفرنگ). محاسبات اولیه و طراحی حاشیه‌ها و انواع نقشه‌های فرش.

آشنایی با کاربرد مواد اولیه متناسب با رج شمار تولید فرش در مکانیزم‌های مختلف بافت، استفاده از انواع گره متداول مطلوب در منطقه، انجام مراحل تکمیلی پس از بافت. بافت فرش به صورت گرد، بیضی و چند ضلعی و سوف و برجسته و دورو و چگونگی راه‌اندازی و مدیریت کارگاه تولیدی فرش.

آشنایی با دار و ابزار - مواد اولیه مصرفی و نقشه و توانایی نصب چله بر روی دار - بافت فرش گلیم ( ابتدا و انتها، شیرازه، گره، پودکشی) پایین‌کشی - رفع معایب حین بافت و جداسازی فرش از دار و آگاهی نسبت به مسائل بهداشتی - اجتماعی و حقوقی خود.

 مهارت‌های گلیم‌باف درجه 1ـ آشنایی دانش‌آموز با طراحی نقشه گلیم، آماده‌سازی دستگاه بافت، آماده‌سازی مواد اولیه چله‌کشی گلیم، بافت گلیم و پرداخت و تکمیل نهایی کار.

مهارت‌های گلیم‌باف درجه 2ـ شناخت انواع گلیم‌های سنتی ایران، شناخت ابزار و مواد گلیم‌بافی، نصب دار، سیه‌بندی، نقشه‌خوانی گلیم، چله‌کشی دار، بستن کوجی، زنجیره بافی و کرباس‌بافی و ملیله بافی، بافت گلیم ساده بافت انواع گلیم‌های سنتی. رفع معایب گلیم در حین بافت و پس از بافت. پایین‌کشی گلیم، شست‌وشو و خشک کردن گلیم و رفوی گلیم.

قالیباف تابلویی: آشنایی دانش‌‌آموز با انواع گره‌های هنری و تکنیکی و توانایی زدن گره‌های تکنیکی تعیین محل انواع گره‌ها و بافت فرش‌های تکنیکی و تابلویی.

*آینده تحصیلی و شغلی

بافت انواع قالی با رج شمارهای مختلف - بافت انواع گلیم‌های رایج در بازار-انجام تمامی مراحل بافت اعم از چله‌کشی، گله (کوجی پیچی) گلیم بافت ابتدا و انتها، رفع عیوب و... تولید انواع تابلوهای زینتی تأسیس آموزشگاه و تربیت نیروی ماهر و جدید جهت بازار کار.

دانش‌آموزان بعد از فراغت از تحصیل می‌توانند در دانشگاه جامع علمی کاربردی در رشته مرتبط ادامه تحصیل دهند. آموزشکده فنی نیز از دیگر مراکز آموزش عالی است که دانش‌آموختگان با توجه به مدرک دیپلم و دروس اختصاصی می‌توانند ادامه تحصیل نمایند و در صورت تمایل می‌توانند با شرکت در دوره پیشی دانشگاهی و شرکت در کنکور سراسری در دوره کارشناسی دانشگاه دولتی و آزاد ادامه تحصیل نمایند.

*ساعت آموزش

رشته «هنر فرش» دارای 108 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت دروس عمومی، 57 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

 

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «گلیم‌باف درجه 2 متشکل از 3 واحد نظری و 5 واحد عملی»، «گلیم‌باف درجه 1 متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «قالی‌بافی درجه 2 متشکل از یک واحد نظری و 9 واحد عملی»، «طراح نقشه فرش متشکل از یک واحد نظری و 3 واحد عملی»، «قالی‌بافی درجه 1 متشکل از یک واحد نظری و 7 واحد عملی»، «بافنده ترکیبی قالی و گلیم متشکل از 3 واحد نظری و 4 واحد عملی»، «قالی‌باف تابلویی متشکل از یک واحد نظری و یک واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است

پرداخت آنلاین

لطفاً جهت پرداخت وجه به صورت آنلاین، مبلغ مورد نظر را به ریال وارد نموده و پرداخت نمائید.
مبلغ (ريال) :

خبرنامه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق است به اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران

طراحی گرافیکی و طراحی وب سایت توسط استودیو طراحی حاشیه